Oppsummert handler det om at EKN i enda sterkere grad skal fungere som en lyttepost og informasjonskanal som sikrer at medlemmene har god oversikt over det som skjer i markedet, og også om en forsterket synlighet og profilering utad som skal komme den enkelte til gode.
– Vi skal bli mye mer synlige i den offentlige debatten og være en aktør som blir lyttet til når næringsutvikling og muligheter i nord diskuteres, forklarer Oddmund Åsen som er koordinator for klyngen.
– Samtidig er det viktig at vi bidrar på det forretningsmessige, med å være en profileringsarena som skaper nye muligheter for det enkelte medlem og bidrar til at kontrakter havner i vår region, sier leder for styret i Energiklyngen Nord, Ole-Johan Pedersen fra Albert E. Olsen.
Ifølge strategidokumentet er de overordnede målene for EKN å:
- Øke mulighetene til å få oppdrag til medlemmene i klyngen
- Øke samarbeidet mellom medlemmene slik at man er i posisjon til å ta større oppdrag
- Jobbe med at enda flere skal bli sertifisert ihht. ISO 9001, Norsok S-006N (HMS) og Achilles
- Forsterke etterutdanning og være en pådriver for kompetanseøkende samarbeid
- Sikre klyngeeffekt gjennom samarbeid med det offentlige, relevante forskningsmiljøer og andre klyngen
- Være en samfunnsaktør som deltar i debatten, særlig på næringspolitikk
- Formidle relevant ekstern informasjon til deltakerne
I følge Ole-Johan Pedersen vil man se flere konkrete tiltak basert på strategidokumentet i de kommende året.